Ugrás a tartalomra

Népszerűek az önkormányzatok e-autótöltői

2016 óta számos hazai önkormányzat élt a lehetőséggel, hogy pályázati forrásból alapozza meg közcélú elektromobilitási infrastruktúráját. Az e-autótöltők telepítése nemcsak a felhasználóknak kedvez, hanem megfelelő helyszínválasztással a helyi turizmusnak és vendéglátásnak is jót tehet. Emellett kiváló referencia a szolgáltatóknak.

Rendszerbe kapcsolva

Az ELMŰ-ÉMÁSZ komplex konstrukcióként tekint a töltőhálózat-üzemeltetésre, azaz a berendezések telepítése mellett széles körű háttérszolgáltatásokat is nyújt a megrendelőknek. Ennek előnyeit immár a Jedlik Ányos Terv keretében pályázati támogatást elnyerő önkormányzatok közül is sokan élvezhetik. A csoport a program 2016 végi indulása óta többtucatnyi városban létesített különböző típusú töltőpontokat, a fővároson és Északkelet-Magyarországon kívül – ahol hálózata révén elosztóként is érintett – több dunántúli helyszínen is.

Az egyik legutóbbi, sok szempontból példaértékű beruházás Pápán valósul meg. Pálfy Barnabás, az ELMŰ-ÉMÁSZ Solutions Kft. intelligens e-mobilitási megoldások termékportfólió-menedzsere elmondta, hogy a Veszprém megyei város számottevő saját forrást is nyújtott a fejlesztéshez, így két váltóáramú (AC) mellett egy nagy teljesítményű egyenáramú (DC) töltőberendezés is belefért a keretbe. A tavaly októberben telepített töltők villamos megtáplálásához jelentős kapacitásbővítésre, többek között egy új transzformátor építésére van szükség – a helyi elosztótársaság jelenleg is dolgozik azon, hogy mielőbb beüzemelhessék a töltőket.

Kulcsfontosságú a helyszín

Pápán a város egyik legforgalmasabb pontján, az Esterházy-kastély szomszédságában, a piac és a buszpályaudvar mellett létesítették a töltőpontokat, a közelben az idegenforgalmi látványosságokon túl számos vendéglátóhely is található. Általában is igaz, hogy az önkormányzatok jó érzékkel jelölik ki a helyszíneket – mondta Árvay Szilárd e-mobility projektmenedzser. Így a városba elektromos autóval érkezők séta vagy ebéd, esetleg ügyintézés közben is tölthetik az akkumulátort – mindezt mobilalkalmazással előre meg is tervezhetik, hiszen ellenőrizhető többek között a töltők foglaltsága.

A vidéki, főleg a fővárostól messzebb lévő új töltők létesítésével sok olyan város, például Ózd, Kazincbarcika vagy Jászberény is felkerült az elektromobilitás térképére, ahová eddig a villanyautósok vonakodva indultak el, hiszen ha az útvonaltól 40–50 kilométerre esik a legközelebbi töltési lehetőség, az oda-vissza úttal számolva felemészti a hatótáv jelentős részét. A budapesti kerületekben lévő berendezések – többtucatnyit telepített a fővárosban az ELMŰ-ÉMÁSZ, legutóbb Ferencvárosban és Újpesten – egyik legnagyobb előnye, hogy a lakótelepi, illetve társasházas övezetekben is elérhető közelségbe kerül a közterületi töltés. Ennek tudatában azok is könnyebben dönthetnek e-autó vásárlása mellett, akik eddig a hiányzó töltőhálózat miatt hezitáltak.